Selamat datang ke blog CPK, tambahkan informasi dan kongsikan maklumat bersama..time kasih.

Friday 13 April 2012

Hacker dan Topi.

Topi Hacker

White Hat
White hacker atau White Hacker Community, adalah personal atau sekumpulan orang atau komuniti yang menggunakan hacking untuk kepentingan dan bertujuan yang positif serta untuk mencari kelemahan suatu sistem mahupun suatu software serta memperbaiki kelemahan yang ditemukan tersebut (atau menginformasikan kelemahan sistem yang ditemukan kepada pemilik sistem tersebut). Berani menunjukkan dirinya secara terang-terangan, ada struktur organisasi yang jelas dan tanggungjawab ada pada personaliti diri pelaku masing-masing mahupun pada organisasi serta mahu berkongsi ilmu / berkongsi pengalaman dengan umum.


Black Hat
Black hacker atau Black Hacker Community, adalah personal atau sekumpulan orang atau komuniti yang menggunakan hacking untuk kepentingan peribadi dan bertujuan merosak, mencuri data atau informasi, menggunakan Carding untuk keuntungan peribadi, serta merugikan orang lain, tidak berani menunjukkan dirinya secara terang-terangan dan tanggugjawab ada pada personaliti pelakunya. Serta lebih menyukai gaya hidup individu daripada masyarakat.


Grey Hat
Grey hat adalah personal atau sekumpulan orang/komuniti yang berada di tengah-tengah di antara WhiteHat Hacker dan BlackHat Hacker. Mereka bertindak sebagai BlackHat Hacker atau WhiteHat Hacker atas sebab tertentu. Ada diantara mereka yang berani menunjukkan dirinya secara terang-terangan dan anggungjawab ada pada personaliti masing-masing.


Blue Hat
Blue hat adalah personal atau sekumpulan orang/komuniti yang menggunakan hacking sebagai security advisor.

3 comments:

  1. 1998 Oldsmobile Aurora AC Compressor
    Good efforts. All the best for future posts. I have bookmarked you. Well done. I read and like this post. Thanks.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete