Selamat datang ke blog CPK, tambahkan informasi dan kongsikan maklumat bersama..time kasih.

Friday 13 April 2012

Tahap-tahap Hacker.


1. Elite
Ciri-ciri : mengetahui sistem operasi luar - dalam, sanggup mengkonfigurasi dan menyambungkan jaringan secara global, melakukan pemprograman setiap harinya, effisien dan trampil, menggunakan pengetahuannya dengan tepat, tidak menghancurkan data-data, dan selalu mengikuti peraturan yang ada. Tingkat Elite ini sering disebut sebagai "suhu".

2. Semi Elite
Ciri-ciri : lebih muda dari golongan Elite, mempunyai kemampuan & pengetahuan luas tentang komputer, mengerti tentang sistem operasi (termasuk lubangnya), kemampuan programnya cukup untuk mengubah program eksploit.

3. Developed Kiddie.
Ciri-ciri : umurnya masih muda (ABG) & masih sekolah, mereka membaca tentang metoda hacking dan caranya di berbagai kesempatan, mencuba berbagai sistem sehingga akhirnya berhasil dan memproklamirkan kemenangannya ke yang lain, umumnya masih menggunakan Grafi User Interface(GUI) & baru belajar basic dari UNIX tanpa mampu menemukan lubang kelemahan baru di sistem operasi.

4. Script Kiddie.
Ciri-ciri : seperti Developed Kiddie dan juga seperti Lamer, mereka hanya mempunyai pengtahuan teknik networking yang sangat minima, tidak lepas dari GUI, hacking dilakukan menggunakan trojan untuk menakuti dan menyusahkan hidup sebahagian pengguna Internet.

5. Lamer.
Ciri-ciri : tidak mempunyai pengalaman dan pengetahuan tapi ingin menjadi hacker sehinggan Lamer sering disebut sebagai "wanna-be" Hacker, penggunaan komputer mereka terutama untuk main game, IRC, tukar menukar software pirate, mencuri kad kredit, melakukan hacking dengan menggunakan software trojan, nuke dan DoS, suka menyombongkan diri melalui IRC channel, dan sebagainya. Kerana banyak kekurangannya untuk mencapai Elite, dalam perkembangannya mereka hanya akan sampai level Developed Kiddie atau Script Kiddie saja.



No comments:

Post a Comment